Zarządzenie nr ZR 035/2023
Wersja strony w formacie XMLwydane przez | Rektora |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | zwolnienia cudzoziemców podejmujących na zasadach odpłatności studia w Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach od pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne oraz za kształcenie na studiach podyplomowych, kształcenie specjalistyczne lub kształcenie w innych formach |
Status | obowiązujące |
Uwagi | Na podstawie art. 23 ust. 1 i 2 oraz art. 79 ust. 1 - 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tj. Dz.U. 2023 poz. 742 ze zm.) zarządza się, co następuje. |
§ 1.
Cudzoziemiec, który został przyjęty na studia w Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach, zwanej dalej Uczelnią, na zasadach odpłatności, może być zwolniony, w całości lub części, z opłat za świadczone usługi edukacyjne, o których mowa w art. 79 ust. 1 pkt 3, 5 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
§ 2.
O zwolnienie z opłat może ubiegać się student-cudzoziemiec:
1) znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej, w szczególności gdy wysokość miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie studenta nie przekracza wysokości dochodu niezbędnego do ubiegania się o stypendium socjalne w Uczelni;
2) w stosunku do którego występują szczególnie ważne okoliczności uniemożliwiające mu wniesienie pełnej lub częściowej opłaty, a w szczególności podjęcie przez niego nauki na drugim kierunku studiów lub kształcenia w innej formie na warunkach odpłatności.
§ 3.
1. Z pisemnym wnioskiem o zwolnienie z całości lub części opłat student-cudzoziemiec może wystąpić przed rozpoczęciem studiów w danym semestrze.
2. W przypadku uchylenia decyzji o skreśleniu z listy studentów wniosek może zostać złożony w terminie 14 dni od uchylenia decyzji o skreśleniu z listy studentów.
3. Wniosek nie może dotyczyć zwolnienia od ponoszenia opłat za pierwszy semestr studiów.
4. Student-cudzoziemiec studiujący na dwóch lub więcej kierunkach na Uczelni może wnosić o zwolnienie z opłaty na jednym, wybranym kierunku studiów, który wskazał jako podstawowy.
§ 4.
1. Do wniosku o zwolnienie z opłat należy dołączyć dokumenty potwierdzające wystąpienie okoliczności uzasadniających zwolnienie, a w szczególności:
1) dokumenty pozwalające na ustalenie wysokości miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie studenta, zgodne z wymogami podczas ubiegania się o stypendium socjalne;
2) dokumenty potwierdzające zaistnienie okoliczności losowych.
2. Wniosek składa się w języku polskim wraz z kompletem dokumentów przetłumaczonych na język polski przez tłumacza przysięgłego w rozumieniu ustawy z dnia 25 listopada 2004r. o zawodzie tłumacza przysięgłego (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 1326 ze. zm.).
3. W przypadku braku pełnej dokumentacji lub przedłożenia nieprzetłumaczonych dokumentów wzywa się – pisemnie – studenta-cudzoziemca do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Nie usunięcie braków w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
§ 5.
Wniosek złożony po terminie nie podlega rozpoznaniu, chyba że Rektor przywróci termin do złożenia wniosku w związku z uprawdopodobnieniem, iż uchybienie terminowi nastąpiło bez winy wnioskodawcy. Wraz ze złożeniem wniosku o przywrócenie terminu należy dopełnić czynności dla których złożono wniosek oraz dołączyć komplet wymaganych dokumentów.
§ 6.
1. Decyzję w przedmiocie zwolnienia od opłaty w całości lub części podejmuje Rektor, po zapoznaniu się z opinią właściwego dziekana. Rektor nie jest związany treścią wniosku.
2. Decyzja o której mowa w ust. 1 podejmowana jest na okres jednego semestru.
§ 7.
Zwolnienie z obowiązku wniesienia opłaty następuje w drodze decyzji administracyjnej. W przypadku, gdy student nie zgadza się z treścią wydanej decyzji może złożyć w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy albo w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach; Skargę składa się za pośrednictwem Rektora.
§ 8.
1. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku uiszczone opłaty podlegają stosownie do pisemnego oświadczenia studenta-cudzoziemca zaliczeniu na poczet opłaty na następny semestr lub zwrotowi.
2. Uczelnia dokonuje zwrotu opłaty na wskazany przez studenta-cudzoziemca numer rachunku bankowego, w terminie 30 dni od dnia od złożenia pisemnego wniosku o zwrot opłaty.
3. Uczelnia nie ponosi kosztów przelewów bankowych, w tym przelewów zagranicznych. Jeżeli zwrot opłaty wiąże się z koniecznością poniesienia takich opłat, przelew zależny jest od pokrycia kosztów takiej transakcji.
§ 9.
1. Kwota zwolnienia z opłat z uwagi na trudną sytuację materialną studenta-cudzoziemca stanowi świadczenie zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.
2. Zwolnienie w części lub w całości z innych przyczyn niż wymienione w ust. 1 stanowi przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
3. W sytuacji o której mowa w ust. 2 Uczelnia wystawi PIT-11 – informację o dochodach z innych źródeł oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, która stanowi podstawę rozliczenia się studenta z urzędem skarbowym w zakresie podatku dochodowego.
4. Kopię decyzji o zwolnieniu w całości lub części z opłat, o których mowa w ust. 2 niezwłocznie przekazuje się do Działu spraw pracowniczych i płac.
§ 10.
Do umarzania, odraczania lub rozkładania na raty opłat o których mowa w § 1 stosuje się przepisy Zarządzenia Rektora Nr 38/2021 z dnia 10 czerwca 2021 roku w sprawie odraczania terminów płatności, rozkładania na raty oraz umarzania należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym przypadających Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.
§ 11.
Zarządzenie stosuje się do studentów-cudzoziemców, którzy rozpoczęli studia od roku akademickiego 2023/2024.
§ 12.
Zarządzenie podaje się do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej AWF Katowice.
§ 13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.