W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Oficjalna strona BIP
 - Otwiera się w nowym oknie
Godło Polski

Biuletyn Informacji Publicznej Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach

Wróć

Uchwała nr RU-7-VI/2025

Uchwała nr: RU-7-VI/2025
Jakiego organu: Rady Uczelni
Z dnia: 23.06.2025
W sprawie: zaopiniowania zmian w Statucie Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach
Na podstawie: Działając art. 18 ust. 1 pkt. 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018r. (t. j. Dz. U. z 2024 poz. 1571 ze zm.), § 43 ust. 1 pkt. 2 Statutu Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach oraz § 3 ust. 2 oraz pkt 1 Regulaminu Rady Uczelni, uchwala się, co następuje:
Status: Obowiązująca

§ 1.

W Statucie Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach, (uchwała Nr AR001-1-VII/2020 Senatu Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach z dnia 28 lipca 2020 roku w sprawie wprowadzenia zmian i zatwierdzenia tekstu jednolitego Statutu Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach):

1.    § 7 ust. 3 punkt 5 lit. b otrzymuje brzmienie: „b). stwarzanie optymalnych warunków studiowania studentom – zawodnikom i studentom – zawodnikom z niepełnosprawnościami reprezentującym najwyższy poziom sportowy”;

2.    § 7 ust. 3 punkt 9 otrzymuje brzmienie: „9) kierowanie się zasadą wyrównywania szans dla osób ze szczególnymi potrzebami”;

3.    §. 15 punkt 1 otrzymuje brzemiennie: „1. Jednostkami organizacyjnymi Akademii są: 

a)      Wydziały: Wydział Fizjoterapii, Wydział Wychowania Fizycznego oraz Wydział Zarządzania Sportem i Turystyką;

b)      Jednostki Ogólnouczelniane: Instytut Fizjoterapii i Nauk o Zdrowiu; Instytut Nauk o Sporcie;

c)      Międzywydziałowe Jednostki Dydaktyczne;

d)      Szkoła Doktorska; 

e)      Akademia Otwarta;

f)       jednostki systemu biblioteczno-informacyjnego;

g)      jednostki organizacyjne administracji w tym do prowadzenia działalności usługowej lub 

4.    § 16 ust 2 otrzymuje brzmienie: „2. W ramach wydziału mogą istnieć jako jednostki organizacyjne: katedry, zakłady, zespoły dydaktyczne, kliniki, oddziały kliniczne, laboratoria, pracownie, , jednostki organizacyjne administracji”;

5.    § 17 ust. 4 otrzymuje brzmienie: „4. W ramach katedr mogą istnieć: zakłady, , zespoły dydaktyczne, kliniki, laboratoria, pracownie, oraz jednostki administracyjne”;

6.    § 20 otrzymuje brzmienie:

„1. Kierownik katedry działa w ramach zadań określonych w ust. 2 i 3 oraz za te działania ponosi odpowiedzialność przed dziekanem.

2.      Do zadań kierownika katedry należy:

1)     nadzór nad działalnością naukową w katedrze, w razie potrzeby we współpracy z Dyrektorami Instytutów;

2)     nadzór nad szczegółowym zakresem obowiązków nauczycieli akademickich w katedrze;

3)     formułowanie w porozumieniu z kierownikami zakładów szczegółowych wymagań związanych z kompetencjami pracowników zatrudnianych w katedrze;

4)     przeprowadzanie zebrań pracowników katedry, w sprawach organizacyjnych, naukowych i dydaktycznych, w tym w szczególności:

a)      przydziałów i realizacji czynności dydaktycznych;

b)      ocen nauczycieli akademickich  przez studentów;

c)      wyników hospitacji zajęć dydaktycznych prowadzonych w katedrze;

d)      oceny efektów uczenia się uzyskanych na zajęciach realizowanych w katedrze;

2.         Do zadań kierownika katedry wymagających ścisłej współpracy z dziekanem należy:

1)   występowanie do dziekana z wnioskami dotyczącymi zatrudnienia pracowników w katedrze;

2)   zlecanie prac nad przygotowaniem oraz aktualizacją sylabusów do zajęć realizowanych w katedrze;

3)   wyznaczanie szczegółowego zakresu obowiązków nauczycieli akademickich w katedrze;

4)   udzielanie oraz nadzór nad wykorzystaniem urlopów przez pracowników katedry, w tym urlopów niewykorzystanych w danym roku akademickich zgodnie z przepisami ogólnie obowiązującego prawa,

5)   dbałość o powierzone finanse publiczne w katedrze, przez ich planowanie i wydatkowanie w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:

a.    uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,

b.    optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów.

3.         Kierownik zakładu jest bezpośrednim przełożonym pracowników zatrudnionych w zakładzie.

4.         Kierownik zakładu działa w ramach zadań określonych w ustępie 6 oraz za te działania ponosi odpowiedzialność przed kierownikiem katedry. 

5.         Do zadań kierownika zakładu należy:

1)     nadzór nad działalnością naukową w zakładzie;

2)     występowanie do kierownika katedry z wnioskami dotyczącymi działalności naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej w zakładzie, w tym w kwestiach dotyczących zatrudnienia pracowników;

3)     wyznaczanie oraz nadzór nad szczegółowym zakresem obowiązków nauczycieli akademickich w zakładzie oraz ich kompetencji;

4)     we współpracy z kierownikiem katedry wyznaczanie szczegółowego zakresu obowiązków nauczycieli akademickich w zakładzie, w tym ustalanie obsady zajęć dydaktycznych w zakładzie oraz dbanie o ich właściwą realizację;

5)     we współpracy z kierownikiem katedry nadzór nad wykorzystaniem urlopów przez pracowników zakładu oraz udzielanie pracownikom urlopów niewykorzystanych w danym roku kalendarzowym, najpóźniej do dnia 30 września roku następnego;

6)     nadzór nad szczegółowym zakresem obowiązków nauczycieli akademickich w zakładzie;

7)     przeprowadzanie hospitacji zajęć prowadzonych przez pracowników zakładu;

8)     nadzór nad przechowywaniem i dostępnością list obecności, prac etapowych, zaliczeniowych i egzaminacyjnych w obrębie zakładu, zgodnie z Regulaminem Studiów;

9)     dbanie o aktualny plan konsultacji pracowników zatrudnionych w zakładzie i nadzór nad ich realizacją;

10) nadzór nad dyscypliną pracy w zakładzie, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru dydaktycznego;

11) opiniowanie wniosków nauczycieli akademickich zatrudnionych w zakładzie 
w sprawie zniżki godzin dydaktycznych”;

6.         § 22 ust. 4 otrzymuje brzmienie: „4. W ramach Instytutu mogą istnieć:, centra, laboratoria, pracownie, zespoły badawcze, jednostki administracyjne i jednostki usługowe”

7.         § 22 ust. 9 punkt 6 otrzymuje brzemiennie: „6) zapewnianie dostępności procesów badań naukowych i zatrudniania pracowników naukowych.

8.         § 26 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Międzywydziałowe jednostki dydaktyczne tworzy, przekształca i znosi Rektor za zgodą Senatu”;

9.         § 52 ust. 8 otrzymuje brzmienie: „8. Głosowanie tajne przeprowadza się poprzez postawienie znaku X (dwie przecinające się linie) w obrębie jednej i wybranej kratce oznaczonej odpowiednio: „tak”, „nie”, „wstrzymuję się”. Postawienie ww znaku w jednej, oznaczonej kratce jest wyrażeniem opinii w poddanej pod głosowanie sprawie”

10.       § 61 ust. 3 punkt 4a) otrzymuje brzmienie: „4a) stwarzanie osobom ze szczególnymi potrzebami warunków do pełnego udziału w życiu wspólnoty akademickiej, realizację polityki równych szans i niedyskryminacji;

11.       § 61 ust. 3 punkt 39 otrzymuje brzmienie: „39) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i kształcenia przez udostępnienie odpowiedniej infrastruktury oraz prowadzenie szkoleń z uwzględnieniem osób ze szczególnymi potrzebami w tym osób z niepełnosprawnościami;

12.       § 72 otrzymuje brzmienie: „§ 72 Rady wydziałów działają w ramach wytycznych uchwalanych przez Senat. Radzie wydziału przewodniczy dziekan”;

13.       § 81 otrzymuje brzmienie: 

„§ 81

1.         Obrady rady wydziału są protokołowane i mogą być nagrywane wyłącznie na potrzeby sporządzenia protokołu.

2.         Przyjmowane uchwały, opinie i protokoły obrad rady wydziału są jawne dla wszystkich członków społeczności akademickiej Wydziału, poza wyłączeniami określonymi w przepisach powszechnie obowiązujących. 

3.         Kierownik dziekanatu prowadzi rejestr przyjętych uchwał i opinii rady wydziału oraz przechowuje protokoły z posiedzeń rad wydziału.

4.         W ciągu tygodnia od daty posiedzenia rady wydziału uchwały rady wydziału są publikowane w BIP.

5.         Rada wydziału może, nie naruszając niniejszych zasad, uchwalić własny regulamin”;

14.       § 106 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Stosunek pracy z nauczycielem akademickim nawiązuje i rozwiązuje Rektor na wniosek dziekana lub dyrektora jednostki ogólnouczelnianej, zaopiniowany odpowiednio przez radę odpowiedniej jednostki lub Senat” 

15.       § 119 ust. 2 punkt 5 otrzymuje brzmienie: „5) pełnieniem funkcji trenera kadry narodowej w sportach olimpijskich i paralimpijskich. 

16.       § 125 otrzymuje brzmienie: 

„§ 125

1.         W postępowaniach dyscyplinarnych nauczycieli akademickich w pierwszej instancji orzeka Uczelniana Komisja Dyscyplinarna do spraw Nauczycieli Akademickich oraz komisja dyscyplinarna przy Radzie Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, natomiast w drugiej instancji orzeka komisja dyscyplinarna przy ministrze właściwym ds. szkolnictw wyższego i nauki.

2.         Uczelniana Komisja Dyscyplinarna do spraw Nauczycieli Akademickich orzeka w pierwszej instancji w przypadku gdy rzecznik dyscyplinarny wniósł o zastosowanie kary określonej w art. 276 ust. 1 pkt 2 albo 3 ustawy wobec nauczyciela akademickiego innego niż wymieniony w art. 277 ust.3 ustawy.

3.         Komisja dyscyplinarna przy Radzie Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego orzeka w pierwszej instancji w przypadku nauczyciela akademickiego w stosunku, do którego rzecznik dyscyplinarny wniósł o zastosowanie kary określonej w art. 276 ust. 1 pkt 4-8 ustawy. Komisja ta orzeka również w pierwszej instancji w przypadku nauczyciela akademickiego wymienionego w art. 277 ust. 3 ustawy.

4.         Nauczycieli akademickich jako członków Uczelnianej Komisji Dyscyplinarnej do spraw Nauczycieli Akademickich wybierają rady wydziałów po dwóch z każdego wydziału.  jednym z członków wybranym na każdym wydziale jest profesor tytularny, a drugim osoba posiadająca co najmniej stopień doktora.

5.         Członka Komisji Dyscyplinarnej do spraw Nauczycieli Akademickich z grupy studentów proponuje uczelniana rada samorządu studenckiego.  .

6.         Senat wybiera spośród członków Uczelnianej Komisji Dyscyplinarnej do spraw Nauczycieli Akademickich, jej przewodniczącego komisji oraz jego zastępcę. Przewodniczącym oraz zastępcą przewodniczącego może być tylko osoba posiadająca tytuł profesora. Uczelniana Komisja Dyscyplinarna ds. Nauczycieli Akademickich liczy siedmiu członków, w tym jednego studenta oraz po dwóch nauczycieli akademickich z każdego wydziału.

7.         Członkami Uczelnianej Komisji Dyscyplinarnej do spraw Nauczycieli Akademickich nie mogą być osoby pełniące funkcje: Rektora, prorektorów, dziekana, dyrektora instytutu, prodziekanów.

8.         Kadencja Komisji Dyscyplinarnej do spraw Nauczycieli Akademickich trwa cztery lata i rozpoczyna się z początkiem kadencji Senatu.

9.         Do wyborów uzupełniających skład Komisji Dyscyplinarnej do spraw Nauczycieli Akademickich w trakcie kadencji stosuje się odpowiednio tryb określony w ust. 4-6 powyżej.

10.       Od orzeczeń Uczelnianej Komisji Dyscyplinarnej do spraw Nauczycieli Akademickich służy odwołanie do komisji dyscyplinarnej przy ministrze.

11.       Po otrzymaniu wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego przewodniczący, po dokonaniu wstępnej oceny wyznacza skład orzekający w liczbie nie mniejszej niż 3 osoby, w tym przewodniczącego oraz protokolanta. Przewodniczącym składu orzekającego nie może być osoba, której stopień naukowy lub tytuł jest niższy od stopnia lub tytułu osoby obwinionej”;

17.       § 146 ust. 3 punkt 2 otrzymuje brzmienie: „2) dokładne wskazanie miejsca i terminu (data i godzina rozpoczęcia i zakończenia) zgromadzenia wraz z uwzględnieniem jego dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami”.

 

§ 2.

Uchwała wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

 

 

Głosowanie: 6 TAK, 0 NIE, 0 WSTRZ. 

Uprawnionych do głosowania – 7 osób. Głosowało 6 osób. 

Rada Uczelni AWF Katowice w głosowaniu tajnym, jednogłośnie, zgodnie z par. 7 punkt 3 lit. b Regulaminu określającego tryb funkcjonowania Rady Uczelni Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach podjęła uchwałę w sprawie zaopiniowania zmian w Statucie Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach. 

 

Podmiot udostępniający: Rada Uczelni
Odpowiedzialny za treść: prof. dr hab. n. med. Edward Wylęgała
Data wytworzenia: 23.06.2025
Opublikował w BIP: Agnieszka Smykla
Data opublikowania: 25.06.2025 08:55
Liczba wyświetleń: 16