W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Oficjalna strona BIP
 - Otwiera się w nowym oknie
Godło Polski

Biuletyn Informacji Publicznej Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach

Wróć

Uchwała nr RU-1-III/2025

Uchwała nr: RU-1-III/2025
Jakiego organu: Rady Uczelni
Z dnia: 24.03.2025
W sprawie: zaopiniowania zmian Statutu Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach
Na podstawie: Działając art. 18 ust. 1 pkt. 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018r. (t. j. Dz. U. z 2024 poz. 1571 ze zm.), § 43 ust. 1 pkt. 2 Statutu Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach oraz § 3 ust. 2 oraz pkt 1 Regulaminu Rady Uczelni, uchwala się, co następuje:
Status: Obowiązująca

§ 1.

W Statucie Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach zatwierdzonego Uchwałą AR001-1-IX/I/2024 Senatu Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach z dnia 30 września 2024 roku w sprawie zatwierdzenia zmian i tekstu jednolitego Statutu Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach: 

1.    § 1 ustęp 2 otrzymuje brzmienie: „Uczelnia posiada osobowość prawną, jej siedzibą jest miasto Katowice i prowadzi działalność na obszarze  województwa śląskiego”;
2.    § 3 ustęp 1 otrzymuje brzmienie: „Uczelnia, zgodnie z przysługującymi jej uprawnieniami, prowadzi kształcenie na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich, w Szkole Doktorskiej, studiach podyplomowych oraz w innych formach kształcenia;

3.    § 3 ustęp 7 otrzymuje brzmienie: „Uczelnia może prowadzić zajęcia typu otwartego dla osób zainteresowanych, np. uniwersytet III wieku, Akademię Otwartą”;

4.    § 15 otrzymuje brzmienie: „1. Jednostkami organizacyjnymi Akademii są: 

a)      Wydziały: Wydział Wychowania Fizycznego, Wydział Fizjoterapii oraz Wydział Zarządzania Sportem i Turystyką; 

b)      Jednostki Ogólnouczelniane: Instytut Nauk o Sporcie, Instytut Fizjoterapii i Nauk o Zdrowiu; 

c)      szkoła doktorska; 

d)      Akademia Otwarta;

e)      jednostki systemu biblioteczno-informacyjnego;

f)       jednostki organizacyjne administracji w tym do prowadzenia działalności usługowej lub pomocniczej”;

5.    § 16 otrzymuje brzmienie:
1.         Wydziały są jednostkami organizacyjnymi Uczelni, których zadaniem jest organizacja i zarządzanie procesem dydaktycznym w ramach prowadzonych kierunków studiów. 

2.         W ramach wydziału mogą istnieć jako jednostki organizacyjne: katedry, zakłady, kliniki, oddziały kliniczne, zespoły dydaktyczne, pracownie, laboratoria, jednostki organizacyjne administracji.

3.         Wydziałem kieruje dziekan, w ramach przekazanych mu przez Rektora uprawnień określonych zarządzeniem oraz indywidualnym upoważnieniem. 

4.         Dziekana powołuje i odwołuje Rektor. Powołanie następuje na okres kadencji Rektora

6.    § 17 ustęp 4 otrzymuje brzmienie: „W ramach katedr mogą istnieć: zakłady, kliniki, , zespoły dydaktyczne, pracownie, laboratoria, oraz jednostki administracyjne”; 

7.    § 18 otrzymuje brzmienie:

1.         Kierownikiem katedry może być nauczyciel akademicki posiadający tytuł naukowy lub stanowisko profesora uczelni, dla którego Uczelnia jest podstawowym miejscem pracy. Kierownik katedry może pełnić swoją funkcję do dnia ukończenia siedemdziesiątego roku życia, a w przypadku osób posiadających tytuł profesora – siedemdziesiątego piątego roku życia..

2.         Kierownikiem zakładu może być nauczyciel akademicki posiadający tytuł naukowy lub stanowisko profesora uczelni, a w uzasadnionych przypadkach, na czas określony przez Rektora, nauczyciel akademicki na stanowisku adiunkta. Wymóg ten nie dotyczy zakładu lingwistyki stosowanej oraz kierownika zespołu dydaktycznego. 

3.         Kierowników katedr, kierowników zakładów, kierowników zespołów dydaktycznych powołuje i odwołuje Rektor na wniosek dziekana po zaopiniowaniu przez Senat. Osoby te powołuje się na okres kadencji Rektora.

8.    § 20 otrzymuje brzmienie:

1.         Do zadań kierownika katedry należy:

1)     organizowanie działalności naukowej;

2)     dbanie o stały rozwój naukowy pracowników;

3)     ustalanie szczegółowego zakresu obowiązków nauczycieli akademickich i kierownikom podległych jednostek organizacyjnych;

4)     formułowanie szczegółowych wymagań związanych z zatrudnieniem pracowników w katedrze;

5)     występowanie z wnioskami we wszystkich sprawach dotyczących katedry, zakładu, zespołu dydaktycznego niezastrzeżonych do kompetencji organów uczelni 

6)     występowanie do Rektora z wnioskami o zatrudnienie po zaopiniowaniu przez dziekana; 

7)     przeprowadzanie zebrań pracowników katedry, nie rzadziej niż raz w semestrze np. na temat ocen nauczycieli akademickich, przeprowadzonych hospitacji; osiągniętych efektów uczenia się, poziomu realizacji treści;

8)     dbałość o powierzone finanse publiczne, przez ich planowanie i wydatkowanie w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasad:

a.       uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,

b.      optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów.

2. Kierownik zakładu jest bezpośrednim przełożonym pracowników zatrudnionych w zakładzie, do zadań kierownika zakładu należy:

1)      ustalanie obsady zajęć dydaktycznych oraz dbanie o ich właściwy poziom;

2)      ustalanie, w porozumieniu z kierownikiem katedry, szczegółowego zakresu obowiązków pracowników zatrudnionych w zakładzie;

3)      dbanie o rzetelne wykonywanie obowiązków przez pracowników, a zwłaszcza: 

4)      przygotowywanie, zlecanie przygotowania i aktualizacja sylabusów,

5)      przeprowadzanie zgodnie z zaleceniami rektora, kierownika katedry hospitacji zajęć prowadzonych przez pracowników zakładu;

6)      nadzór nad przechowywaniem i dostępnością list obecności, prac etapowych, zaliczeniowych, egzaminacyjnych przez nauczycieli przez rok akademicki od zakończenia semestru w którym były realizowane zajęcia;

7)      dbanie o aktualny plan konsultacji pracowników zatrudnionych w zakładzie i nadzór nad ich planową realizacją;

8)      nadzór nad wykorzystaniem urlopów przez pracowników zakładu; 

9)      udzielenie pracownikowi urlopu, niewykorzystanego w danym roku kalendarzowym, najpóźniej do dnia 30 września roku następnego;

10)  wykonywanie innych obowiązków służbowych zleconych przez przełożonego.

9.    § 21 ustęp 1 otrzymuje brzmienie: „Zakład uczestniczy w procesie dydaktycznym i prowadzi badania naukowe w zakresie dyscypliny naukowej, zespół dydaktyczny organizuje proces dydaktyczny”;

10.              § 22 ustęp 3 otrzymuje brzmienie: „Instytut tworzą osoby zatrudnione w poszczególnych jednostkach organizacyjnych, w tym nauczyciele akademiccy realizujący projekty badawcze oraz nauczyciele zatrudnieni na etatach w grupie pracowników badawczych”;
11.              § 22 Ustęp 4 otrzymuje brzmienie: „W ramach Instytutu mogą istnieć: zespoły badawcze, centra, laboratoria, pracownie , jednostki administracyjne i jednostki usługowe”.

12.              § 22 Ustęp 9 otrzymuje brzmienie: „Do zadań Dyrektora Instytutu należy:

1)      ustalanie szczegółowego zakresu obowiązków pracowników zatrudnionych w instytucie;

2)      dbanie o rzetelne wykonywanie obowiązków przez pracowników instytutu,

3)      nadzór i koordynacja nad działaniem kierowników jednostek podległych będących w strukturze instytutu;

4)      występowanie z wnioskami we wszystkich sprawach dotyczących instytutu niezastrzeżonych do kompetencji organów uczelni 

5)      organizacja zebrań w celu koordynacji bieżącej działalności instytutu”;

13.              § 24 ustęp 1 otrzymuje brzmienie: „Uczelnia może prowadzić akademickie inkubatory przedsiębiorczości, centrum transferu wiedzy, akademickie biuro karier, akademickie centrum kształcenia, centrum zdalnego nauczania, centrum współpracy międzynarodowej, biuro Erasmus+. Kierowników powyższych jednostek powołuje i odwołuje rektor”;
ustęp 6. uchylony

14.              § 26 ustęp 1 uchylony;
15.              § 26 ustęp 2 otrzymuje brzmienie: „Jednostki organizacyjne wchodzące w skład wydziałów i jednostek ogólnouczelnianych tworzy, przekształca i znosi Rektor po zaopiniowaniu przez Senat, na wniosek dziekana lub Dyrektora  jednostki ogólnouczelnianej”;

 

16.              § 27 Ustęp 1 otrzymuje brzmienie: „Zadania, zakres działania, strukturę ogólnouczelnianych jednostek organizacyjnych oraz pozostałych jednostek, o których mowa w § 23 ust. 3 i 4 Statutu, określają regulaminy wydane przez Rektora po zasięgnięciu opinii Senatu”
17.              § 36 ustęp 1 otrzymuje brzmienie: „W Uczelni może działać rada biblioteczna jako organ opiniodawczy Rektora”;

18.              § 49 punkt 11 litera a: uchylony 

19.              § 49 punkt 11 lit; l otrzymuje brzmienie: „regulaminu jednostek organizacyjnych , ogólnouczelnianych oraz centrów wymienionych w § 26 Statutu;

20.              § 59 ustęp 4 otrzymuje brzmienie: „W skład komisji mogą wchodzić, poza członkami Senatu, także inne osoby zatrudnione w Uczelni”;
21.              § 73 ustęp 1 punkt 4 otrzymuje brzmienie: „przedstawiciele studentów studiujący na wydziale, wyznaczeni przez samorząd studencki, którzy stanowią co najmniej 10% składu rady”;
22.              § 73 ustęp 1 punkt 6: uchylony;

23.              § 75 ustęp 6 otrzymuje brzmienie: „Projekty przyjmowanych opinii powinny być przed posiedzeniem zaopiniowane przez odpowiednią komisję rady wydziału, a w razie potrzeby przez radcę prawnego oraz innych specjalistów i ekspertów spoza rady wydziału”;

24.              § 78 ustęp 1 otrzymuje brzemiennie: „Do skutecznego przyjęcia uchwały i opinii rady wydziału konieczna jest obecność co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych do głosowania członków rady, jeżeli przepisy ustawy lub Statutu nie stanowią inaczej”;

25.              § 80 ustęp 4 otrzymuje brzmienie: „W skład komisji mogą wchodzić, poza członkami rady wydziału, także inne osoby zatrudnione w Uczelni”;

26.              § 81 ustęp 2 otrzymuje brzemiennie: „Przyjmowane uchwały, opinie i protokoły obrad rady wydziału są jawne dla wszystkich członków społeczności akademickiej Uczelni”;

27.              § 84 otrzymuje brzmienie: „W celu prawidłowej realizacji zadań, dziekan podejmuje decyzje, wydaje zarządzenia, instrukcje i wytyczne w ramach udzielonego upoważnienia przez Rektora”;
28.              § 85 ustęp 5: uchylony
29.              § 106 otrzymuje brzmienie:

1.      Stosunek pracy z nauczycielem akademickim nawiązuje i rozwiązuje Rektor na wniosek dziekana lub dyrektora jednostki ogólnouczelnianej, zaopiniowany odpowiednio przez Senat lub radę wydziału.

2.      Rektor może z własnej inicjatywy nawiązać lub rozwiązać stosunek pracy, po zasięgnięciu opinii dziekana/dyrektora jednostki ogólnouczelnianej lub Senatu/ właściwej rady wydziału.

30.              § 112 ustęp 1 otrzymuje brzmienie: „Konkurs, o którym mowa w § 105 ust. 7 statutu, ogłasza Rektor na wniosek dziekana lub dyrektora jednostki ogólnouczelnianej ., 

31.              § 112 ustęp 6 otrzymuje brzmienie: „Komisję konkursową dla jednostek ogólnouczelnianych powołuje Rektor. W skład komisji wchodzą: prorektor właściwy ds. nauki, osoba mająca być bezpośrednim przełożonym oraz trzy osoby reprezentujące tą samą lub pokrewną dyscyplinę naukową”;

32.              § 112 ustęp 7 otrzymuje brzmienie: „Jeżeli konkurs dotyczy zatrudnienia osoby na stanowisku profesora lub profesora Uczelni, to w skład komisji konkursowej wchodzą: Rektor jako przewodniczący, właściwy dziekan i czterej profesorowie lub profesorowie Uczelni”; 

33.              § 112 ustęp 8 otrzymuje brzmienie: „Jeżeli konkurs dotyczy zatrudnienia w jednostkach ogólnouczelnianych na stanowisku profesora lub profesora Uczelni w skład komisji wchodzą: Rektor jako przewodniczący, prorektor ds. nauki oraz czterej profesorowie lub profesorowie Uczelni”;

34.              § 114 ustęp 2 otrzymuje brzmienie: „Rektor rozpatruje odwołania od ocen dokonywanych przez uczelnianą komisję oceniającą”;
35.              § 116 ustęp 5: uchylony.
36.              § 119 ustęp 2 punkt 1 otrzymuje brzmienie: „pełnieniem funkcji prorektora, dziekana, prodziekana, dyrektora szkoły doktorskiej; dyrektora instytutu; dyrektora ACK”;

37.              § 124 ustęp 3 punkt 3 otrzymuje brzmienie: „w drodze postanowienia polecić rzecznikowi dyscyplinarnemu rozpoczęcie prowadzenia sprawy”;

38.              § 132 otrzymuje brzmienie: „1. Uczelnia prowadzi szkołę doktorską; 2. ,,Doktorant” oznacza osobę przygotowującą rozprawę doktorską w trybie kształcenia doktorantów lub w trybie eksternistycznym”;

39.              § 136. Punkt 1 otrzymuje brzmienie: ,,Uczestnik” oznacza osobę odbywającą kształcenie na studiach podyplomowych lub innych formach kształcenia

 

§ 2.

Ogłasza się tekst jednolity Statutu Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach z uwzględnieniem zmian wprowadzonych niniejszą uchwałą, w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

 

Głosowanie: 6 TAK, 1 NIE, 0 WSTRZ.

Uprawnionych do głosowania – 7 osób. Głosowało 7 osób.

Rada Uczelni AWF Katowice w głosowaniu tajnym, większością głosów, zgodnie z par. 7 punkt 3 lit. b Regulaminu określającego tryb funkcjonowania Rady Uczelni Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach podjęła uchwałę w sprawie zaopiniowania zmian Statutu Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.

Podmiot udostępniający: Rada Uczelni
Odpowiedzialny za treść: prof. dr hab. n. med. Edward Wylęgała
Data wytworzenia: 24.03.2025
Opublikował w BIP: Agnieszka Smykla
Data opublikowania: 25.06.2025 08:43
Liczba wyświetleń: 13