Uchwała nr RU 040/2023
jakiego organu | Rady Uczelni |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | zaopiniowania zmian w Statucie AWF Katowice |
na podstawie | Działając art. 18 ust. 1 pkt. 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018r. (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 742 ze zm.), § 43 ust. 1 pkt. 2 oraz § 3 ust. 2 oraz pkt 1 Regulaminu Rady Uczelni, uchwala się, co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
§ 1.
Rada Uczelnia AWF Katowice wyraziła pozytywną opinię o przedłożonym projekcie zmian w Statucie Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach. Jednocześnie, Rada Uczelni wyraziła następujące uwagi dotyczące projektowanych zmian:
1. Rada ma wątpliwości, czy przewidziane w zaproponowanym brzmieniu § 43 pkt. 3 b) statutu uzależnienie możliwości zatwierdzenia sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego od uprzedniej opinii kolegium i komisji nie narusza wyraźnego przepisu art. 18 ust. 2 pkt. 2 ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce, zgodnie z którym do zadań rady należy „zatwierdzanie sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego”. W zaproponowanym brzmieniu statutu niewyrażenie opinii przez którekolwiek z ciał wymienionych w § 43 pkt. 3b) oznaczałoby prawną niedopuszczalność zatwierdzenia sprawozdania przez radę, co stałoby w jaskrawej sprzeczności z zakresem zadań i kompetencji rady wynikającym z ustawy.
2. Rada jest zdania, że należałoby rozważyć, czy nie byłoby celowym wprowadzenie do statutu przepisu wprost przewidującego możliwość prowadzenia przez uczelnię działalności gospodarczej także w formie spółki. Możliwość taka wynika z art. 12 ustawy, jednakże wymaga ona wyraźnego przepisu statutu, którego dotąd statut nie zawiera. ACM AWF Sp. z o.o. została założona w oparciu o przepisy dopuszczające powstawanie spółek służących transferowi technologii (art. 149 ustawy). Mogę one prowadzić ubocznie także „zwyczajną” działalność gospodarczą, jako swoją działalność dodatkową. Jednocześnie, jak dotąd ACM prowadzi działalność gospodarczą (leczniczą) jako swoją działalność podstawową. Nie można wykluczyć, że także w przyszłości skala komercyjnej działalności leczniczej będzie przekraczała ewentualne przedsięwzięcia z zakresu transferu technologii wytwarzanych w działalności badawczej uczelni. Dlatego bezpieczniejsze wydaje się posiadanie wystarczających podstaw prawnych także dla spółki służącej przede wszystkim działalności gospodarczej, a nie transferowi technologii. Wówczas, bez względu na rzeczywisty profil ACM działalność taka będzie znajdowała wystarczające podstawy prawne w statucie (albo w przepisach opartych o art. 12 albo art. 149 ustawy).
3. Rada dostrzega ryzyko niespójności wprowadzenia do statutu Centrum Zdrowego Życia, jako jedynej jednostki organizacyjnej uczelni „imiennie” wymienionej i uregulowanej w statucie. W pozostałych przypadkach statut tworzy jedynie ramy prawne dla powstawania i znoszenia konkretnych jednostek poszczególnych typów (wydziałów, instytutów etc.). Same te jednostki powoływane są już nie bezpośrednio mocą statutu, a regulaminu organizacyjnego, określającego ich nazwy, zakresy działania, etc. Podobnie regulowane jest to w większości statutów innych uczelni. Należałoby zatem rozważyć, czy na poziomie statutu nie wystarczyłaby regulacja określająca zasady działania instytutów, zaś samo istnienie Centrum Zdrowego Życia jako kolejnego instytutu nie powinno stanowić przedmiotu zmiany w regulaminie organizacyjnym (podobnie jak w przypadku pozostałych instytutów i jednostek organizacyjnych uczelni). §22 Statutu i tak nakazuje do CZŻ stosować przepisy dotyczące instytutów, tym samym nic nie stoi na przeszkodzie, aby miało ono status instytutu, któremu jedynie nadana została (w regulaminie organizacyjnym uczelni) nazwa „Centrum Zdrowego Życia”. Gdyby w statucie miała pozostać regulacja „centrów” (jako odmiennego od instytutu rodzaju jednostki organizacyjnej) należałoby określić w nim odmienności w zasadach działania centrów od instytutów, zaś wskazanie jakie konkretnie centra funkcjonują w uczelni pozostawić regulaminowi organizacyjnemu.
§ 2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem zaopiniowania.
Głosowanie: 6 TAK, 0 NIE, 0 WSTRZ.
Uprawnionych do głosowania – 7 osób. Obecnych 6 osób. Głosowało 6 osób.
Rada Uczelni AWF Katowice w głosowaniu jawnym podjęła uchwałę w sprawie zaopiniowania zmian w Statucie AWF Katowice.